انجمن علمی دانشکده علوم و فناوری زیستی

دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی (ره)

دانشمندان موفق به ساخت یک ژنوم مصنوعی شدند

‍ ‍ 👏 دانشمندان موفق به ساخت یک ژنوم مصنوعی شدند

👈 دانشمندان به ساختِ یک ژنوم کاملاً مصنوعی نزدیکمی‌شوند. آن‌ها در حال تکمیل ساختِ هر ۱۶ کروموزومِ یک مخمّر به‌صورت مصنوعیهستند که با دستیابی به این موفقیت، می‌توانند ارگانیسممصنوعی بسازند.

@RoyanEsfahan

🔆دانشمندان در حال دستیابی به موفقیتی در مهندسی زیستی هستند که با رسیدن به آن، می‌توانند ارگانیسممصنوعی بسازند. ساخت ارگانیسممصنوعی می‌تواند به تولید انواع جدید دارو و سوخت کمک کند.

🌐انسان‌ها دوستی در بین مخمّرها یافته‌اند. این دوست یک یوکاریوت تک‌سلولی است که انسان‌ها از آن در کارهای مختلفی مانند پختن نان یا تهیه برخی نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنند.

🔰یک تیم بین‌المللی از محققان توانستهاست راهی برای ساخت قسمت اعظمِ کدژنتیکیِ مخمّر بیابد. قبل از اعلام خبر مربوط به یافته‌ی اخیر، این تیم موفق به ساخت کامل یکی از ۱۶ کروموزوم مخمر شده بود.

اکنون تیم پژوهشی یک سری از مقالات مرتبط با این تحقیق را در مجله‌ی ساینس منتشر کرده است که نشان می‌دهد اعضای تیم توانسته‌اند ۵ کروموزوم دیگر از ۱۶ کروموزوم مخمّر را به‌طور کامل بسازند وشمارکروموزوم‌های ساختهشده را به ۶ برسانند.

@RoyanEsfahan

آن‌ها می‌گویند در تلاش‌اند تا پایان این سال، ۱۰ کروموزوم باقی‌مانده را هم بسازند و به‌طور کامل به یک ژنوم مصنوعی دست پیدا کنند.

🔅در حالی که برخی جوامع پزشکی در مورد ساخت ژنوم مصنوعی خیلی خوش‌بین نیستند، بسیاری از صاحب‌نظران به تحسین دستاورد اخیر و پروژه‌ی مرتبط با آن پرداخته‌اند.

🔱دنیل گیبسون، معاون رئیس دپارتمان فناوری‌های DNA در بخشِ ژنومیک مصنوعی، در مقاله‌ای پژوهشی در این باره اظهار داشت: این پروژه واقعاً به ما اجازه می‌‎دهد که چگونگی طراحی یک سلول را به‌طور کامل بفهمیم و درک این موضوع می‌تواند بسیاری از کاربردهای ما برای آینده را برنامه‌ریزی کند.

در بین کاربردهای مختلفی که برای این دستاورد متصور می‌شود، برخی از آن‌ها عالمان اخلاق و زیست‌شناس‌ها و زیست‌بوم‌گرا‌ها را نگران می‌کنند.

@RoyanEsfahan

فرستنده:کارگروه پژوهشی


ادامه مطلب

[ يكشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۹:۳۹ ب.ظ ] [ Sh_ Bahrami ]

[ ۰ ]

بخش نظرات اين مطلب
هيچ نظري هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی