انجمن علمی دانشکده علوم و فناوری زیستی

دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی (ره)

میکروب، میکروارگانیسم، ریزسازواره یا ریزاندامگان

میکروب، میکروارگانیسم، ریزسازواره یا ریزاندامگانجاندارانی هستند که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند.ریزاندامگان‌ شامل باکتری‌ها، ویروس‌ها،آغازیان، و برخی قارچ‌ها هستند.ریزاندامگان‌ها در همه جا، از آب و هوا گرفته تا خاک، روی پوست بدن، و مخاط بدن انسان و جانوران به میزان فراوان وجود دارند. به  گونه‌ای که زندگی برای جانوران و گیاهان، بدون وجود میکروب امکان‌پذیر نیست.یعنی این میکروب ها فلور نرمال بدن جانوران و موجودات زنده هستند.

میکروارگانیسم‌ها به دو گروه یعنی مفید و مضر تشکیل می‌شود. دانش میکروب‌شناسی به بررسی ریزاندامگان می‌پردازد.

بطور کلی در طبیعت ۳ نمونه ریزاندامگان (میکروارگانیسم) وجود دارد:

·         تجزیه (فاسد) کننده‌های تدریجی(به انگلیسی: Degenerative Microorganisms)

 

·         خنثی‌ها، سازشکارها، فرصت طلب‌ها (به انگلیسی: Neutral Microorganisms)

 

·         سازنده‌ها با احیا کننده‌ها (به انگلیسی: Regenerative Microorganisms)


ادامه مطلب

[ چهارشنبه, ۲۸ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۵۹ ق.ظ ] [ Sh_ Bahrami ]

[ ۰ ]

درمان دیابت به وسیله باکتری ها


درمان دیابت به وسیله باکتری ها برای اولین بار

محققین دانشگاه Oregon کشف کردند که پروتئین های روده ی گورخرماهی توانایی افزایش تولید انسولین را دارند. این پروتئین باعث تحریک سلول های بتا در پانکراس می شود. کارن می گوید ما فهمیدیم که میکروبیوم منبع غنی برای کشف بیومولکول های جدید می باشد که پتانسیل بلقوه ای در تغییر و ارتقاع سلامت انسان دارد. این اولین باری است که یک نفر بین میکروبیوم و توسعه سلول های بتا ارتباط ایجاد می کند. برای این کار این گروه شروع به تحقیق روی پروتئین هایی کردند که محرک سلول های بتا می باشد. که آن ها برای این کار 163 پروتئین را غربال کردند. آن ها یک پروتئینی را تخلیص کردند و به یک ماهی عاری از میکروب تزریق کردند، که بعد از آن مشاهده کردند که سلول های بتا شروع به رشد کردند.


ادامه مطلب

[ چهارشنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۶، ۰۶:۵۱ ب.ظ ] [ Sh_ Bahrami ]

[ ۰ ]

پروبیوتیک چیست؟

پروبیوتیک چیست؟

پروبیوتیک از واژه­ی لاتین "پرو" به معنای "برای" و "بیوتیک" از کلمه­ی یونانی "بایوس" به معنای "زندگی" مشتق شده است که مفهوم آن می­شود "برای زندگی".

سازمان جهانی بهداشت، پروبیوتیک را این گونه تعریف کرده است:

" میکروارگانیسم­های زنده به میزان تجویز شده که به نفع سلامت مصرف کننده است ".

به عبارت ساده­تر پروبیوتیک­ها، میکروب­ها، مخمرها و باکتری­های مفید و خوب هستند که به حفظ سلامتی انسان کمک می­کنند و هم به طور طبیعی در بدن هستند و هم به طور طبیعی در برخی مواد غذایی وجود دارند و همچنین می­توان محصولات غذایی و مکمل­ها را با این باکتری­های مفید غنی سازی کرد و به عنوان داروی کمکی مصرف کرد.

پروبیوتیک­ها چه کار می­کنند؟


ادامه مطلب

[ چهارشنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۶، ۰۶:۴۵ ب.ظ ] [ Sh_ Bahrami ]

[ ۰ ]

توسط محققان پژوهشگاه رویان؛ رابطه دیابت با آلزایمر کشف شد

‌👏توسط محققان پژوهشگاه رویان؛

رابطه دیابت با آلزایمر کشف شد

 

👈محققان در پژوهشگاه رویان موفق شدند رابطه دیابت و آلزایمر را کشف کنند. این موضوع برای درمان آلزایمر به کار گرفته می شود.

@RoyanEsfahan

👌دکتر کوروش شاه‌پسند، دانش‌آموخته پسادکتری دانشکده پزشکی هاروارد در خصوص تحقیقات خود که در راستای درمان بیماری آلزایمر است اظهار داشت: از سال ۹۲ تحقیقات خود را در هاروارد در زمینه آلزایمرو راههای درمان این بیماری آغاز کردیم.


ادامه مطلب

[ دوشنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۵۸ ب.ظ ] [ Sh_ Bahrami ]

[ ۰ ]

دانشمندان موش‌های دیابتی را درمان کردند

‌👏دانشمندان موش‌های دیابتی را درمان کردند

👈محققان در مرکز علوم بهداشت دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو موفق به کشف راه جدیدی برای درمان دیابت نوع یک در موشها شدند.

@RoyanEsfahan

محققان این پژوهش با استفاده از روش انتقال ژن، تغییراتی در ماهیت سلول‌های موجود در پانکراس بوجود آوردند که بتوانند همانند سلول‌های بتا انسولین تولید کنند.


ادامه مطلب

[ شنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۸ ب.ظ ] [ Sh_ Bahrami ]

[ ۰ ]

کاهش ابتلابه سرطان سینه بامصرف آسپرین

‌✅کاهش ابتلابه سرطان سینه بامصرف آسپرین

👈 یک مطالعه جدید نشان می دهد مصرف مرتب دوز پایین آسپرین می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.

@RoyanEsfahan


ادامه مطلب

[ جمعه, ۱۶ تیر ۱۳۹۶، ۱۲:۴۶ ب.ظ ] [ Sh_ Bahrami ]

[ ۰ ]

تولید زیست پلاستیک از پسماند حبوبات

تولید زیست پلاستیک از پسماند حبوبات


 

سالانه میلیون‌ها تن پسماند حبوبات نظیر بقایای دانه‌های نخود سبز در اروپا دور ریخته می‌شود. اما در ایتالیا دانشمندان برای تولید نوعی زیست پلاستیک همساز با محیط از آن بهره می‌برند. این طرح در قالب یک برنامه پژوهشی اروپایی شکل گرفته است.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از گیزمگ، در یک مرکز آزمایشگاهی در پارمای ایتالیا، دانشمندان تلاش دارند به پسماند حبوبات کنسرو، زندگی و کارکرد تازه‌ای ببخشند چراکه این بقایا، حاوی فیبر و پروتئین گیاهی چشمگیری هستند. در این روش، حبوبات پس از شست‌وشو، چرخ می‌شوند و سپس یک حلال طبیعی ویژه به آنها اضافه می‌شود.

النورا اومیلتا، شیمیدان این آزمایشگاه درباره فرآیند کار، می‌گوید: «پروتئین گیاهی در یک حلال واسطه حل می‌شود. بعد مرحله جداسازی مایع از جامد را داریم، یعنی جداسازی بخش حاوی فیبر از محلول کلی. عصاره استخراج شده ممکن است حاوی مقداری نمک باشد، اما درصد پروتئین موجود در آن بسیار بالاست. چیزی نزدیک به 80 درصد».

از فیبرهای گیاهی برای تولید ترکیبات تازه استفاده می‌شود. پروتئین‌ها ماده اصلی سازنده زیست پلاستیک‌ها هستند


ادامه مطلب

[ جمعه, ۱۶ تیر ۱۳۹۶، ۱۲:۴۳ ب.ظ ] [ Sh_ Bahrami ]

[ ۰ ]

کشف دارویی جدید برای توقف پیشرفت بیماری‌های مغزی

کشف دارویی جدید برای توقف پیشرفت بیماری‌های مغزی


دانشمندان موفق به کشف دارویی شده‌اند که امیدوارند بتواند به توقف پیشرفت انواع بیماری‌هایی کمک کند که عصب را از بین می‌برند.

به گزارش ایسنا و به نقل از بی‌بی‌سی، در سال ۲۰۱۳ شورای پزشکی انگلیس برای اولین بار توانست از مرگ سلول‌های مغزی در یک حیوان جلوگیری کند.

اکنون دو داروی دیگر کشف شده است که به همان اندازه از سلول‌های مغزی در انسان حفاظت می‌کند


ادامه مطلب

[ پنجشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۵ ق.ظ ] [ Sh_ Bahrami ]

[ ۰ ]

تولید جنین های موشی مصنوعی از سلول های بنیادی برای اولین بار

تولید جنین های موشی مصنوعی از سلول های بنیادی برای اولین بار

👈محققین دانشگاه کمبریج با استفاده از دو نوع سلول بنیادی و یک داربست سه بعدی برای رشد این سلول ها، برای اولین بار ساختار هایی مشابه با جنین موش ها را در ظروف کشت تولید کرده اند.

@RoyanEsfahan


ادامه مطلب

[ چهارشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۵۵ ق.ظ ] [ Sh_ Bahrami ]

[ ۰ ]

لوپوس چیست؟

لوپوس چیست؟

لوپوس  شامل : پوست،مفاصل ، قلب ، ریه ، خون،کلیه ها و مغز. بیماری سیستم ایمنی بدن است که میتواند قسمتهای مختلفی از بدن رادرگیر کند

بیمارى لوپوس اریتماتوى منتشر SLE که به اختصار لوپوس نامیده میشود از دسته بیمارى هاى خود ایمنى است . لغت " منتشر " بدین معنى است که این بیمارى قادر است قسمت هایى از بدن را درگیر سازد." اریتماتو " به معنى قرمز رنگ است که بخاطر هاله قرمز رنگ روى پوست گونه ها به این نام گذاشته شده است .
سیستم ایمنی بدن به صورت طبیعی،آنتی بادیهایی دارد که این آنتی بادی ها علیه ویروس ها ودیگر مواد خارجی عمل میکنند.این موادخارجی درواقع بعنوان آنتی ژن عمل می کنند و اختلالات سیستم ایمنی بدن راسبب می شوند دربیماری لوپوس درواقع سیستم ایمنی نمی تواند فرقی بین ماده خارجی و سلول ها و بافت خود بدن بگذارد،درنتیجه به بافت خودی حمله می کند . این روند دلیل التهاب و درد و صدمه، در قسمتهای مختلف بدن است .

کلمه ی " لوپوس" که در زبان لاتین به معنى گرگ است ، در قرن هیجدهم براى توصیف تظاهرات پوستى گوناگون لوپوس بکار برده شد، به این علت که هاله قرمز رنگ روى گونه ها ظاهرى شبیه به محل گاز گرفتگى گرگ ایجاد میکند


ادامه مطلب

[ دوشنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۶، ۰۱:۵۴ ب.ظ ] [ Sh_ Bahrami ]

[ ۰ ]