انجمن علمی دانشکده علوم و فناوری زیستی

دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی (ره)

ساخت آنتی بیوتیک جدید با الهام گرفتن از اژدها کومودو

ساخت آنتی بیوتیک جدید با الهام گرفتن از اژدها کومودو



خون اژدها کومودو (نوعی مارمولک بزرگ) می تواند زندگی را نجات دهد!

محققان دانشگاه جورج میسون یک نسخه سنتزی از ترکیب ضد میکروبی موجود در خون نوعی مارمولک اندونزی غول پیکر خلق کردند که موجب التیام سریع تر زخم و کشتن باکتری هایی می شود که در عفونت نقش دارند. محققان این ترکیب را بر روی پوست یک موش با جراحت امتحان کردند و مشاهده کردند که زخم نسبت به ابزارهای موجود برای درمان سریع تر التیام می یابد. به گفته دانشمندان این کشف می تواند در نهایت به توسعه نوع جدیدی از آنتی بیوتیک منجر شود.

با توجه به مرکز کنترل بیماری و پیشگیری بیماری در آمریکا سالانه 23 هزار نفر به علت عفونت های مقاوم به آنتی بیوتیک می میرند. اژدها کومودو بزرگترین مارمولک در جهان می باشد که می تواند 10 پا طول داشته باشد که باکتری های کشنده ای در غدد بزاقی خود حمل می کند که از آن به عنوان سم برای شکار طعمه های خود با یک نیش سریع استفاده می کند. اما خود این مارمولک به این سم ایمن هستند. بنابراین دانشمندان بخش حمله کننده به میکروب ها را از پلاسمای این مارمولک جدا کردند و آن را  DRGN-1 نامیدند.

اگر تست های بعدی با موفقیت انجام بشود، این ترکیب می تواند به عنوان کرم موضعی برای التیام زخم پای دیابتی وکه اغلب کشنده می باشند، استفاده بشود



نتایج تست ها آزمایشگاهی:

در شکل بالا نمونه کنترل و موش هایی که تحت درمان باDRGN-1 بودند را نشان میدهند. در هر گروه از موش ها زخمی به قطر 6 میلی متر ایجاد شد که موش ها گروه های غیرکنترل هر 48 ساعت تحت درمان باDRGN-1 قرار گرفته است.

 


مقایسه زمان بهبود با ترکیب DRGN-1 و نمونه کنترل

شکل بالا هم میزان کلونیزاسیون باکتری های دخیل در عفونت زخم P. aeruginosa/ S. aureus را نشان میدهد. همان طور که مشاهده می کنید زمانی که موش تحت درمان باDRGN-1 قرار گرفته است میزان کلونیزاسیون این باکتری ها کاهش یافته است.

منبع:http://bio-engineering.ir/komodo-blood-could-be-key-to-life-saving/

.

فرستنده:کارگروه پژوهشی


ادامه مطلب

[ شنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۵:۵۹ ب.ظ ] [ Sh_ Bahrami ]

[ ۰ ]

بخش نظرات اين مطلب
هيچ نظري هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی