انجمن علمی دانشکده علوم و فناوری زیستی

دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی (ره)

شباهت حافظه DNA ماهی با انسان..

شباهت حافظه DNA ماهی با انسان

کوسه فیل:


 
کوسه فیل

دانشمندان کشف کرده اند که ماهیای که سرخ میکنیم و میخوریم، یکی از اجداد ما به شمار میرود و حتی میتواند ما را در درک تکامل DNAمان کمک کند.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Phys.org، نوعی ماهی به نام «کوسه فیل» محبوبیت زیادی در نیوزیلند دارد و مردم این ناحیه از آن چیپس و غذا درست میکنند اما همین ماهی گویا نسبت خیلی دوری با انسانها دارد.

محققان دانشگاه «اوتاگو» با مطالعه روی ماهیها دریافتهاند که این جانوران آبزی سیستم حافظه DNA کاملا شبیه به ما دارند. نکته کلیدی در این مورد، فرآیندی به نام «متیلاسیون» است که الگوی بیان ژنها را در سلولها تغییر میدهد. اگر درک دانشمندان از این مهرهداران که دارای فرایند حافظه DNA مشابه انسان هستند، بیشتر شود، در آن صورت می توانند به درک نحوه تکامل انسان کمک کنند.

جولیت پیت، یکی از این محققان، میگوید: «مطالعات ما نشان میدهد که کوسه فیل که دورترین تکامل را در میان جانوران دارد، در زمینه سیستم تنظیم DNA شباهت بسیاری با انسانها دارد».

نام علمی کوسه فیل «کالورینچاس میلی» (Callorhinchus milii) است و در استرالیا به «شبح کوسه» نیز مشهور است و در نزدیکی اقیانوس آرام در نزدیکی استرالیا و نیوزیلند یافت میشود.

تحقیقات نشان میدهد که با توجه به فرایند متیلاسیون DNA این ماهی، این فرایند در کوسه فیلها، قبل از جدا شدن جد مشترک این مهرهداران آبزی و انسان در حدود ۴۶۵ میلیون سال قبل تکامل یافته است. همچنین این امکان وجود دارد که این فرایند پس از تکامل مهرهداران آروارهدار در ۶۰۰ میلیون سال پیش قبل رخ داده است.

از نظر دانشمندان، کوسه فیل یک فسیل زنده است و آهستهترین فرایند تکامل را در بین مهرهداران داشته است.


منبع:http://www.ana.ir/news/214128



ادامه مطلب

[ دوشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۶:۴۰ ب.ظ ] [ R_ Rezaei ]

[ ۰ ]

بخش نظرات اين مطلب
هيچ نظري هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی