انجمن علمی دانشکده علوم و فناوری زیستی

دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی (ره)

کپسول کریسپر


کپسول کریپسر

نقش جدید کریسپر!

افرادی که با تکنیک ویرایش ژنوم CRISPR/Cas9 آشنا هستند  از توانایی دگرگون کننده این تکنیک در تغییر جهان به خوبی آگاه هستند. پایان گرسنگی، معالجه بیماری هایی مانند سرطان و ایدز از جمله توانایی آن می باشد که ممکن است به یکی از مهمترین کشفیات در تمام دوران بشریت تبدیل بشود.

کریسپرها به عنوان آنتی بیوتیک

از آن جا که بسیاری از باکتری در حال مقاوم شدن به بسیاری از آنتی بیوتیک ها می باشند، ما مجبوریم هر بار که مریض شدیم از آنتی بیوتیک های خیلی قوی استفاده بکنیم که این موجب می شود تمام باکتری های روده ی ما از بین برود، که خیلی از این باکتری ها برای بدن ما مفید وضروری می باشد. روش درست درمان این می باشد که ما فقط باکتری هدف خود را از بین ببریم، باید از کریسپر تشکر کنیم که برای ما امکان چنین امری را فراهم کرده است. به زودی با کپسول کریسپر شما به طور اختصاصی می توانید مثلا باکتری کلستریدیوم دیفیسیلرا مورد هدف قرار بدهید، باکتری که موجب مرگ 155 هزار نفر در سال در آمریکا می شود.

12-22-2011-11-02-48-AM-300x281 کپسول کریپسر
استفاده از باکتریوفاژها برای القای پیام اشتباه به کریسپر باکتری های پاتوژن

ژان پیتر از دانشگاه ویسکانسین-مدیسون، در حال ایجاد یک کوکتل پروبیوتیک است که بیماران می توانند به صورت مایع  یا قرص استفاده بکنند. این کپسول کریسپر شامل باکتریوفاژهایی می باشد که نوعی از پیام اشتباه را به کلستریدیوم دیفیسیل می رساند که موجب می شود کریسپر برش های مرگباری در DNA خود باکتری ایجاد بکند، که این امر موجب مرگ آن می شود. این روش می تواند بسیار دقیق تر از آنتی بیوتیک ها باکتری های مقاوم را هدف قرار بدهد.

آینده :

این تحقیق نو هنوز بر روی حیوانات آزمایش نشده است، اگرچه تحقیقات پیشین بر روی باکتریوفاژها برای القای کریسپر نشان داده است که موثری باکتری های بر روی پوست انسان را به طور موثری می کشد. با افزایش مشکل مقاومت های آنتی بیوتیکی، پژوهش ها بر روی کریسپر برای پیدا کردن راه درمانی جدید و جایگزین آنتی بیوتیک ها مرسوم خیلی مطرح شده است.


منبع:http://bio-engineering.ir/edible-crispr-could-replace-antibiotics/


ادامه مطلب

[ پنجشنبه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۳۶ ب.ظ ] [ R_ Rezaei ]

[ ۱ ]

بخش نظرات اين مطلب

معصومه در تاريخ ۰۹ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۸:۱۴ در مورد اين مطلب گفته:)
این وب عالیههههههههه
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی