انجمن علمی دانشکده علوم و فناوری زیستی

دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی (ره)

معرفی رشته ژنتیک


گرایش ژنتیک:

موضوع اصلی مورد بحث در رشته ژنتیک، انتقال صفات وراثتی از والدین به فرزندان است. این که چه صفاتی موروثی اند، یا نحوه عملکرد ماده وراثتی چگونه است و این که در توالی نسل یک موجود زنده چه تغییرات احتمالی در مواد وراثتی او روی می دهد، دیگر موضوعاتی است که ذیل این محور اصلی جای می گیرد.
دانشجوی رشته ژنتیک در طی مدت تحصیل با تأثیرات شگرف این علم در حوزه های پزشکی، کشاورزی و حتی صنعت آشنا می شود. به علاوه ضمن آشنایی با عوامل وراثتی بیماریها می آموزد که بسیاری از بیماریهای نام آشنا نظیر ایدز، سرطان، تالاسمی، هموفیلی، عقب ماندگی ذهنی و ... با ژنتیک در ارتباطند. همچنین مطالبی در خصوص اصلاح ژنهای گیاهی و جانوری، واکسن های انسانی و حیوانی و گیاهان مقاوم و پرمحصول خواهد آموخت. از دیگر موضوعاتی که در رشته ژنتیک به آن پرداخته می شود می توان به موضوعاتی نظیر شجره نامه ژنتیکی، مشاوره ژنتیک انسانی (ازدواج و فرزندان) و ژن درمانی (ترمیم یا جایگزینی ژن معیوب ) اشاره کرد.

در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و استخدام به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد ها، دانشگاه های دارای رشته ژنتیک، معرفی رشته های ارشد و دکتری ژنتیک(به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.
 
سرفصل دروس ژنتیک و تعداد واحدها :
تعداد کل واحدها : 135 واحد
دروس عمومی : 20 واحد
دروس پایه : 22  واحد
دروس تخصصی مشترک : 76 واحد
دروس انتخابی الزامی : 8 واحد
دروس اختیاری : 9 واحد


رشته زیست شناسی- علوم سلولی و مولکولی در مقطع کارشناسی ارشد شامل هشت گرایش است که عبارتند از:
1)
علوم سلولی و مولکولی - 2)ژنتیک - 3)میکروبیولوژی - 4)بیوشیمی - 5)بیوفیزیک - 6)زیست فناوری (بیوتکنولوژی) میکروبی - 7)زیست فناوری دریا - 8) زیست فناوری- گرایش صنعت و محیط زیست
در جدول زیر که مربوط به دفترچه راهنمای آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی (دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته داخل) سال 1395 است، ضرایب مربوط به دروس مورد نیاز برای گرایش های مختلف آمده است


فرصت های شغلی برای یک دانش آموخته گرایش ژنتیک (در حد کارشناسی)
اگر قرار باشد چند بیماری مهلک و یا سخت را نام ببرید. چه بیماری‌هایی به خاطرتان می‌آید؟ ایدز؟ سرطان؟ تالاسمی؟ هموفیلی؟ عقب ماندگی ذهنی یا جسمی؟
بله تمامی این بیماری ها مهلک و یا سخت می باشند. اما آیا می دانید که تمامی این بیماری‌ها بگونه‌ای ژنتیک هستند؟ و همچنین آیا می‌دانید که به یاری روشها و فنون جدید مهندسی ژنتیک بسیاری از بیماری‌های ژنتیکی در آستانه مهار شدن قرار دارند.
یکی از قلمروهای ژنتیک ژن درمانی است که ر مدتی کوتاه توانسته است سیمای جهان پزشکی را با دستاوردهای عظیم خود به گونه‌ای بنیادین دگرگون سازد چرا که این روش نوین با جانشین ساختن ژن های سالم به جای ژن های معیوب و یا با ترمیم‌ ژن‌های معیوب به مداوای اساس بیماری می‌پردازد.
البته علم ژنتیک کاربردهای گسترده دیگری نیز در علوم پزشکی دارد که از آن جمله می‌توان به تولید انبوه ارزان و بدون خطر واکسن‌های انسانی و حیوانی با استفاده از باکتری‌ها و قارچ‌ها تولید داروهای جدید و پروتئین‌های گوناگون برای درمان بیماری‌های مختلف و تشخیص قبل از تولد بیماری‌های کروموزومی و بیمریا‌ها ژنی با روش‌های پزشکی مولکولی مثل تشخیص بیماری تالاسمی در دوران جنینی اشاره کرد که بدون شک در تمامی این فعالیت‌ها و تحقیقات متخصصان ژنتیک حضوری فعال و چشمگیر دارند.
از سوی دیگر متخصصان ژنتیک نه تنها در پزشکی بلکه در کشاورزی و صنعت نیز تحقیقات با ارزشی انجام داده‌اند. برای مثال با استفاده از روشها و فنون مهندسی ژنتیک می‌توان گیاهانی را تولید کرد که نسبت به عواملی همچون سرما، گرما، رطوبت ، خشکی املاح ، حشرات ، آفات ، ویروسها و سایر عوامل بیماری مقاوم بوده و علاوه بر آن در مقایسه با موجود طبیعی، مجهز به مکانیسم‌های دفاعی اضافی بانشد. مثل تولید گوجه فرنگی جدید با کمیت و مقاومت به مرابت بیشتر و طعم بهتر از گوحه فرنگی طبیعی که اولین محصول گیاهی دستکاری شده ژنتیکی می باشد.
همچنین مهندسی ژنتیک در صنعت برای بازیافت ضایعات شهری و تبدیل آنها به موادی نظیر کود کمپوست، خوراک دام و طیور، چرم سازی و دارو سازی و دهها مورد دیگر کاربرد دارد.
آنچه گفته شد بیانگر جایگاه علم ژنتیک در کشورهای صنعتی است وگرنه علم ژنتیک در ایران هنوز در ابتدای راه است و باید تلاش بسیار کرد و کاستی‌ها را جبران نمود و موانع را از میان برداشت تا بتوان شاهد رشد روزافزون علم ژنتیک در ایران بود.البته این به آن معنی نیست که در کشور ما تحقیقات ژنتیکی انجام نمی‌گیرد و فاغ التحصیلان این رشته جذب هیچ مرکزی نمی شوند بلکه سازمانهای مختلفی هستند که به فعالیت‌های تحقیقاتی ژنتیکی می‌پردازند که از جمله آن می توان به مراکز مختلف وزارت کشاورزی وزارت جهاد سازندگی مراکز پژوهشی وزارت فرهنگ و آموزش عالی انستیتو پاستور، مرکز ملی تحقیقات مهدسی ژنتیک و تکنولوژی زیستی اشاره کرد. علاوه بر مراکز فوق به گفته دکتر فروغ‌مند کارشناسان ژنتیک می‌توانند در مراکز ژنتیک دولتی و خصوصی مانند بخشهای ژنتیک مراکز بهزیستی، جهاد دانشگاهی بیمارستان‌ها و کلینتیک‌های خصوصی مشغول به کار گردند

زیست شناسی علمی زیبا و البته گسترده است. زیست شناسی علم شناخت موجودات زنده و تعامل آنها با محیط پیرامون است.در زیست شناسی سلولی ملکولی،سلول به عنوان واحد بنیادی تشکیل دهنده‌ی حیات مورد مطالعه قرار می گیرد و نقش مهمترین ملکولهای آن -  RNA، ،DNA، و پروتئین‌ ها -  و روند پروتئین سازی بررسی می شود.رشته سلولی ملکولی در زیست شناسی مدرن از جایگاه ویژه و ممتازی برخورداری است و این رشته است که محققین زبده را برای کار در تحقیقات مربوطه در حوزه های مختلف پزشکی‌، بیوشیمی‌، ژنتیک‌، بیوتکنولوژی‌، مهندسی‌ ژنتیک‌، اصلاح‌ نباتات‌، شیلات‌ و دام‌ و نظایر آن تربیت‌ می‌کند.رشته زیست شناسی سلولی مولکولی در حال حاضر در 5 گرایش بیوشیمی، زیست فناوری(بیوتکنولوژی)، ژنتیک، علوم سلولی  ملکولی و میکروبیولوژی در مقطع کارشناسی ارایه می شود که گرایش بیوشیمی آن در مقطع کارشناسی در حال حاضر در دانشگاه های دولتی پذیرش دانشجو ندارد.



 


ادامه مطلب

[ سه شنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۶، ۱۱:۳۲ ب.ظ ] [ انجمن علمی علوم و فناوری زیستی دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی ]

[ ۰ ]

بخش نظرات اين مطلب
هيچ نظري هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی